192.168.47.146/

یکی از وظایف معاونت خدمات شهری نظارت بر عملکرد پیمانکاران تنظیف شهری بر اساس قراردادهای منعقده می باشد ، برای این منظور در هر منطقه یک نفر ناظر مقیم وجود دارد که پس از بازدید میدانی روزانه و شبانه در سطح منطقه چنانچه کوتاهی از طرف پیمانکار در اجرای هر یک از آیتم های موضوع قرارداد وجود داشته باشد آن را گزارش می کنند. قبل از استقرار سامانه مبنا ثبت این موارد در فرم ها ی کاغذی و بر اساس محاسبات دستی انجام می شد .
از سوی دیگر مجموع تناژ حمل زباله توسط ماشین آلات پیمانکاران ، بصورت مجزا در پایان هر ماه از سیستم توزین بصورت مکتوب استخراج و بصورت دستی در صورت وضعیت پیمانکاران اعمال می گردید و همواره نظارت بر عملکرد خودروها از لحاظ زمانبندی حضور در مناطق و انجام فعالیت در بازه زمانی مطلوب و کیفیت عملکرد یکی از معضلات نظارت محسوب شده و احتیاج به نیرو و زمان بسیار زیادی داشت.
با توجه به اهمیت تنظیف شهر و هزینه ای که شهرداری هر ساله برای این منظور متحمل می شود ضرورت فراوانی بر نظارت بر حسن انجام این وظیفه توسط پیمانکاران مربوطه از طرف شهرداری وجود دارد. با توجه به توسعه های اخیر در خصوص استفاده از سیستهای مکانیزه و امکاناتی که GIS بصورت موبایل مبنا و وب مبنا و در تعامل با داده های دریافتی از GPS ارائه می دهند پیاده سازی گردیده است.

اهداف اصلی استقرار سامانه مبنا
• نظارت و کنترل مکانیزه و یکپارچه بر انجام فعالیت پیمانکاران خدمات شهری و تولید صورت وضعیت بهنگام روزانه و ماهیانه
• الکترونیکی نمودن کلیه فعالیت ها و فرایندهای نظارتی خدمات شهری بمنظور تسریع ، تدقیق و استاندارد سازی تولید گزارشات مدیریتی بمنظور تصمیم سازی و تصمیم گیری بهنگام و بهینه
• ایجاد وحدت رویه و یکپارچه سازی در کلیه روال ها و فعالیت های نظارتی و کنترلی
• رویکرد استاندارد و عدالت محور در ارزیابی پیمانکاران و عملکرد ناظران
• کاهش هزینه های مازاد ناشی از نظارت به شیوه سنتی
• نیاز سنجی ، توجه و برنامه ریزی ویژه جهت پاسخگویی بهتر و مطلوبتر به کمبودها

تشریح سامانه مبنا
این سامانه به طور کلی شامل سه زیر سیستم به شرح ذیل می باشد:
برخی مزایا و نتایج بهره گیری از سامانه مبنا
· ارزیابی ، توانسنجی و رتبه بندی پیمانکاران با روش های استاندارد وایجاد سوابق معتبر از عملکرد آنان
· کاهش هزینه های ناشی از نظارت
· پاسخگویی بهتر به شکایات مردمی درخصوص فعالیت های خدمات شهری
· امکان برنامه ریزی های کلان واستراتژیک
· کاهش خطای برداشت اطلاعات و امکان برنامه ریزی مناسب تر برای آینده
· سرعت برداشت بسیار بالاتر نسبت به روشهای سنتی
· امکان تهیه گزارشهای مستند ومقایسه ای
· کاهش و حذف خطای انسانی در ورود اطلاعات
· جلوگیری از اعمال سلیقه ناظر
· مستند سازی جرائم
· لزوم بازدید و نظارت روزانه ناظر مقیم ( ناظرمی بایست جهت نظارت و ثبت جریمه در محل حضور داشته باشد).
· الزام ناظرین به اجرای دقیق و رعایت کامل دستور العمل ها و آئین نامه های صادره
· رفع اشتباهات احتمالی محاسباتی در زمینه اعمال قیمت های تعدیل ، جرائم و قیمت های پایه پیمان و ...
· گزارش رده بندی معابر براساس میزان جریمه
· یافتن مجموع تخلفات به تفکیک هر یک از اقلام جریمه ای در یک محدوده خاص
· ارزیابی ناظران و پیمانکاران بر اساس میزان جریمه و کارکرد
· تولید صورت وضعیت روزانه و ماهانه پیمانکاران
· گزارش های مربوط به کارکرد وعملکرد خودروها و ناوگان خدمات شهری
· تخمین میزان جریمه روی کل مناطق و شهر با توجه به جرائم صورت گرفته از میزان بازدید
· و ....
برخی قابلیتهای سامانه مبنا :
· ارائه برنامه روزانه به ناظرین
· قابلیت ثبت انواع جرائم ( شمارشی ، طولی و مساحتی) توسط ناظر با الزام حضور در محل
· قابلیت برداشت اطلاعات توصیفی معابر و ثبت نقطه ای ( تگ گذاری )اطلاعات بر روی نقاط مختلف شهر( به روز رسانی اطلاعات)
· قابلیت زمانبندی پویا کارکرد پیمانکار بر روی هر یک از آیتم های قرارداد و یا زمانبندی حرکت خودروها و کارگران بصورت روزانه ، هفتگی ، ماهانه و چند روز یکبار و ...
· قابلیت برچسب گذاری برای اطلاعات نقطه ای که توسط ناظران برداشت می گردد( ثبت مشکلات شهر و انتقال فوری آنها به مسئولان مربوطه)
· و ...
در حال حاضر اخذ صورت وضعیت پیمان های خدمات شهری کلیه مناطق از طریق سامانه فوق صورت می گیرد.